Nemrégiben Magyarországon egy új rendelet látott napvilágot, amely szigorúbb szabályozásokat vezet be a mobiltelefonok iskolai használatával kapcsolatban. (Magyar Közlöny 2024).

Az új szabályozás célja, hogy a diákok figyelmét jobban a tanulásra irányítsa, mivel a kutatások szerint a mobiltelefonok jelenléte az órák alatt jelentős mértékben csökkentheti a koncentrációt és akadályozhatja a tanulási folyamatokat. 

A rendelet szerint a diákoknak kötelező lesz a telefonjaikat a tanítási idő alatt kikapcsolva tartaniuk, és azokat csak a tanítás végeztével kapcsolhatják be.
Ez a szabályozás sok szülő és pedagógus számára ismerős lehet, hiszen a mobiltelefonok iskolai jelenléte már egy évtizeddel ezelőtt is komoly kérdés volt. Személyes tapasztalatom szerint, körülbelül tíz évvel ezelőtt, amikor az alsó tagozatban is egyre többen kezdtek mobiltelefont hozni, egy dél-dunántúli baranyai iskolában, ahol tanítottam, már akkor kértük a diákokat, hogy a telefonokat a tanóra alatt kikapcsolva tartsák a táskájukban. Felső tagozatban pedig az volt a bevett gyakorlat, hogy minden óra elején a gyerekeknek ki kellett rakniuk a telefonjaikat a tanári asztalra, és csak az óra végén vehették vissza őket. A gyerekeket és a szülőket is tájékoztattuk ennek bevezetéséről, és kértük a támogatásukat. Tudomásom szerint ebből semmilyen probléma nem volt.

 Igen, de abban az időben kevés mobiltelefonnal rendelkező gyermek volt. Ezek a megoldások segítettek abban, hogy a diákok a tanulásra koncentrálhassanak, és ne vonja el a figyelmüket a mobilhasználat. Ám azóta eltelt több mint egy évtized, és az oktatást is jócskán megtépázta. Értem én, hogy nagy a felháborodás egyes körökben, és hogy nem elrendelt szigorral kell megoldani a technológia adta kihívásokat. Önmagában a tilalom nem fog segíteni egyetlen gyereknek sem abban, hogy tudatos eszközhasználók legyenek, sőt tudjuk, a tiltott gyümölcs mindig édesebb. A mobiltelefonok tudatos használatának megtanítása azonban nem az iskolában kezdődik, véleményem szerint már sokkal korábban és elsősorban a családban.

Szabályok a Kanári-szigeteken és Spanyolországban

Spanyolországban, különösen a Kanári-szigeteken, már régóta működnek hasonló szabályok, amelyek célja a tanulási környezet megőrzése és a diákok figyelmének javítása. Az egyik nemzetközi iskolában, ahova a gyermekem is jár, a diákok bár magukkal hozhatják a telefonjaikat, de azokat az iskolában töltött idő alatt végig teljesen kikapcsolt állapotban kell tartaniuk a táskájukban. Ezt már az első nap a gyerekekkel és velünk, a szülőkkel is tudatták, és felhívták a figyelmünket arra, hogy szigorúan büntetik, ha mégis valaki bekapcsolja azt. Csakis akkor kapcsolhatják be az eszközöket, amikor már elhagyták az iskola területét. Ez a szabály biztosítja, hogy a tanórákon ne legyenek zavaró tényezők, miközben megmarad a lehetőség a szülőkkel való kapcsolattartásra az iskolán kívül. A 12 év feletti tanulók pedig csak akkor használhatják a telefonjaikat, ha az oktatási célokat szolgál, például kutatási feladatokhoz vagy digitális tananyagok eléréséhez, kifejezetten a tanár engedélyével.

Általánosságban elmondható, hogy Spanyolország egész területén az iskolákra vonatkozó szabályok hasonló irányelveket követnek. A spanyol oktatási rendszer nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a mobiltelefonokat csak oktatási célokra használják, és szigorúan ellenőrzi a használatukat az órák alatt.

A legtöbb spanyol iskolában a telefonokat be kell gyűjteni a tanítási idő alatt, és csak a nap végén kapják vissza a diákok. Az ország különböző autonóm közösségei, mint például a Kanári-szigetek, saját szabályokat dolgoztak ki, amelyek regionális szinten szabályozzák a telefonok használatát, de mindegyik közös célja a tanulási környezet megóvása. Az újabb spanyol oktatási törvények, mint például a LOMLOE (Ley Orgánica de Modificación de la LOE), amely a digitális kompetenciák fejlesztésére és a felelősségteljes technológiai használatra helyezi a hangsúlyt, szintén támogatják a mobiltelefonok oktatási célú, szabályozott használatát, miközben biztosítják a tanórák zavartalanságát és nagy mértékben korlátozzák az iskolai mobilhasználatot.
Egy spanyol kutatás, amely a mobiltelefonok problémás iskolai használatát vizsgálta a középiskolás diákok körében, kimutatta, hogy a telefonhasználat szoros összefüggésben áll a zaklatás különböző formáival, beleértve a cyberbullyingot is. A tanulmány szerint a telefonok túlzott használata gyakran összefügg a kommunikációs és érzelmi problémákkal, amelyek növelhetik a zaklatás esélyét. A kutatás arra is rávilágított, hogy a mobiltelefonok használatának korlátozása az intézményekben önmagában nem elegendő; szükség van átfogó oktatási programokra és zaklatás elleni intézkedésekre is.
Természetesen a két országot – Magyarországot és Spanyolországot – nehéz összehasonlítani, hiszen mindkét helyen más a szokás, a kultúra, a nyelv és a politikai háttér is. Ennek ellenére vannak közös pontok, különösen amikor az iskolai mobiltelefon-használat szabályozásáról van szó, hiszen mindkét országban a tanulás elősegítése és a digitális eszközök felelősségteljes használatának előmozdítása a cél.

Kihívások és terhek

Bár ezek a szabályok hasznosak lehetnek, komoly terheket róhatnak az iskolákra és a tanárokra. Amennyiben a tanárok felelőssége, hogy betartassák a szabályokat, az nagymértékben elvonhatja a figyelmet a tanítási feladatokról. Emellett a telefonok begyűjtése, tárolása és visszaadása logisztikai kihívásokat jelent, különösen nagyobb iskolák esetében, mivel megnövekedett számú tanuló rendelkezik már mobiltelefonnal. A tanároknak továbbá kezelniük kell a diákok és szülők esetleges ellenállását is, ami további stresszt okozhat.

Megoldási javaslatok

A mobiltelefonok iskolai használatának szabályozása mindenképpen szükséges, de a megközelítésnek rugalmasan kellene működnie, és figyelembe kell vennie az iskolák és diákok egyéni igényeit is. 

Rugalmas megközelítések, a teljesség igénye nélkül:

Mobiltelefon-zónák kijelölése: Az iskolák kijelölhetnének olyan területeket, ahol a diákok a szünetekben használhatják a telefonjaikat tanári felügyelettel. Ez lehetőséget ad arra, hogy a diákok kapcsolatban maradjanak családjukkal, ugyanakkor az órák alatt elkerülhető a figyelemelvonás.

Időkorlátok bevezetése: A telefonok használatát csak bizonyos időszakokra korlátozhatnák, például a reggeli érkezés előtt és az ebédszünetben. Ez biztosítaná, hogy a diákok a tanórák alatt a tanulásra koncentráljanak.

Oktatási célú használat engedélyezése: Ha a tanár úgy ítéli meg, hogy a telefonok hasznosak lehetnek az adott tananyag elsajátításában, akkor engedélyezheti azok használatát, szigorú felügyelet mellett. Ez segíthet a technológia oktatási célú integrálásában. Ezt több iskola alkalmazza.

Technológiai oktatás: Fontos lenne, hogy az iskolák rendszeresen oktassák a diákokat a technológia felelősségteljes használatáról, hogy ne csak a tiltásokra helyezzék a hangsúlyt, hanem a tudatos használatra is neveljenek. Akár tantárgyként is oktatható lenne, amely során a diákok megtanulják, hogyan használhatják a digitális eszközöket a tanulás elősegítése érdekében, miközben tisztában vannak a lehetséges veszélyekkel és felelősségekkel.

Kommunikáció és eszközök: Az iskolák biztosíthatnának alternatív módokat a szülők és a diákok közötti kapcsolattartásra, ami enyhíthetné a telefonok teljes elzárásával kapcsolatos aggályokat. Emellett elengedő és jó minőségű digitális eszközhöz való hozzáférést kellene biztosítani minden tanulónak, hogy ne csak a saját eszközeikre kelljen támaszkodniuk az oktatás során.
Összességében, bár a szabályozás és a tiltások fontosak a tanulási környezet megóvása érdekében, a rugalmas megközelítés lehetővé tenné, hogy ezek a szabályok jobban illeszkedjenek az iskolák, diákok és szülők egyéni igényeihez, miközben elősegítenék a digitális technológia tudatos használatát – amely elengedhetetlen készség a modern világban.