Az első iskolai napok mindig izgalmakat és kihívásokat rejtenek, különösen akkor, ha egy külföldi iskolában történik a kezdet. A szülők fontos szerepet játszanak ebben az átmeneti időszakban, segítve gyermekeiket, hogy pozitívan és eredményesen alkalmazkodjanak az új környezethez.
Az első és legfontosabb lépés a nyitott és őszinte kommunikáció. Beszélni kell a gyermekkel minden őt érintő kérdésben, az életkori szintjén. Fontos, hogy a gyermek érezze, megoszthatja aggodalmait és izgalmát a szülőkkel. Ez segít abban, hogy a gyermek biztonságban érezze magát és tudja, hogy számíthat a szülői támogatásra. Biztosítsuk róla hogy megértjük milyen nehéz helyzetben van és dicsérjük is meg milyen bátor hogy ezt megteszi. Az aggódás természetes, de szülőként alapvetően azt erősítsük benne hogy nagy lépés ez számára és büszkék vagyunk rá.
Iskolából hazajövet próbáljuk nem faggatni (tudom nehéz, nekem se mindig megy), hagyjuk hogy spontán mesélje el élményeit. Higgyük el, meg fogja tenni! Ha mindenáron kérdezni akarjuk akkor ne arról hogy mi volt az ebéd, hanem minek örült aznap, történt-e valami vicces, szomorú volt-e, stb.
Mielőtt a gyermek elkezdi az iskolát, érdemes meglátogatni az intézményt, hogy a gyermek számára ismerőssé váljon a helyszín. Egy előzetes látogatás során a gyermek megismerheti az iskola épületét, udvarát, sőt talán néhány tanárt vagy diákot is. Ez csökkentheti a félelmeket és izgalmat kelthet az új kezdet iránt. Az első nap kísérjük el, ha szükséges menjünk be vele akár az osztályterembe is. Gyermeke és iskola válogatja hol mi a szabály, mit engednek meg.
Ha lehetőségünk adódik ajánlott felvenni a kapcsolatot más szülőkkel, akiknek gyermekei már a kiválasztott iskolába járnak. Ők értékes információkat és tanácsokat adhatnak, amelyek segíthetnek a szülőknek és a gyerekeknek egyaránt a bizalom kialakításában.
Emellett fontos az iskolával is kommunikálni, hogy tisztában legyünk a tanulási elvárásokkal és az iskolai szabályzattal. Érdeklődjünk emailben, nézzük át az iskola honlapját, pedagógiai programját, alapelveit. Írjunk az iskolának levelet, vegyük fel a kapcsolatot a titkársággal akár az intézményvezetővel is.
Fontos, hogy a szülők őszintén beszéljenek a lehetséges nehézségekről is, mint például a nyelvi akadályok. Fontos megértetni a gyermekkel, hogy teljesen normális, ha nem érti azonnal az új ország nyelvét, és időbe telik, míg megtanulja. A türelem és a nyitottság kulcsfontosságúak az új barátságok kialakításában és a kultúrák közötti alkalmazkodásban. Jó tanuló, szorgalmas gyermekek esetén különösen megnőhet a szorongás akár az önmaga számára nyújtott eddigi természetes teljesítmény miatt. Saját nyelvén könnyebben vette az akadályokat, biztassuk hogy idő kérdése és az itt is sikerülni fog felzárkózni idővel a többiekhez.
Ugyanúgy, mint ahogy eddig is jó esetben tettük, menjünk el közösen és vegyük meg az iskolai felszereléseket, tolltartót, füzeteket, az iskolatáskát. Engedjünk gyermekünknek beleszólást melyik tetszik neki, válassza ki, hiszen ő fogja napi szinten használni. Sok országban, így Spanyolországban is, a tankönyveket és az iskolai egyenruhát az intézmény biztosítja és szerzi be.
Bátorítsuk gyermekünket a barátkozásra és arra, hogy nyitottak legyenek az új tapasztalatokra. Az új barátok gyorsan segíthetnek a beilleszkedésben és az iskolai élet részévé válásban. A régi barátokkal, osztálytársakkal való kapcsolattartásra is hagyjunk időt a gyermekünk igényeihez alkalmazkodva egy kis kapaszkodót nyújtva ezzel.
A gyermek első napjai egy új külföldi iskolában jelentős változást jelentenek, de a szülők proaktív és támogató hozzáállása nagymértékben segítheti a sikeres beilleszkedést. Az előkészületek, az őszinte kommunikáció és a pozitív hozzáállás mind hozzájárulhatnak a gyermek biztonságérzetének növeléséhez és az új kihívások sikeres megküzdéséhez. Sok sikert kívánok hozzá és türelmet!