A kanári-szigeteki magániskolák innovatív értékelési rendszere

A napfényes kanári-szigeteki magániskolák világa egyre inkább elismerést szerez a korszerű és gyermekközpontú oktatási módszereivel. Az egyik kiemelkedő példa erre a trimeszterenkénti tanulói értékelési rendszer, ami nem csak a tudás megszerzésére összpontosít, hanem a diákok személyes fejlődését is előtérbe helyezi. 

Ebben a bejegyzésben leírom Nektek, az általam ismert egyik spanyol nemzetközi magániskola értékelési rendszerének működését, és azt, hogy ez milyen előnyökkel járhat a diákok számára. Iskolánként és tartományonként persze kisebb-nagyobb eltérések lehetnek. Ez az írás az én meglátásaimat és tapasztalataimat tükrözi.

Trimeszterenkénti Értékelések

A tanulókat 1-10-ig pontozzák illetve osztályozzák, eltérően a Magyarországon megszokott 5 jegyes értékeléstől. A Kanári-szigeteki magániskolákban a tanulók teljesítményét trimeszterenként értékelik, azaz évente háromszor, általában – decemberben, áprilisban és júniusban. Igen, itt nem hetente előforduló dolgozatokkal stresszelik a gyerekeket, ennek ellenére a szülők évi három alkalommal részletes elemzést kapnak gyermekük teljesítményéről.

Ez az értékelési ritmus lehetővé teszi, hogy a diákok is rendszeres, de nem túl gyakori visszajelzést kapjanak, ami segíti őket a tanulmányi céljaik elérésében és a folyamatos fejlődésben. Ez a fajta értékelés tartalmazza a “hagyományos jegyeket” rövidítésekkel ellátva, de kiegészíti azt kompetencia-alapú elemzésekkel és személyre szabott visszajelzésekkel. Amiről Magyarországon “csak szeretnek beszélni” az itt megvalósulni látszik. 

Az értékelési kategóriák között szerepelnek az alábbiak:

Értékelési Kategóriák

 
IN (Insuficiente):
Pontszám: 1-4
Jelentés: Az értékelés azt jelzi, hogy a diák teljesítménye nem éri el a minimális elvárásokat. Jelentős fejlődésre és további erőfeszítésre van szükség a tananyag elsajátításához.

SU (Suficiente):
Pontszám: 5-6
Jelentés: Ez azt jelenti, hogy a diák teljesítménye éppen hogy megfelel az alapvető követelményeknek. Bár a diák elért egy elfogadható szintet, van még helye a fejlődésre.

BI (Bien):
Pontszám: 7-8
Jelentés: Jó teljesítményt jelöl, ahol a diák teljesítménye megfelel a tanulási elvárásoknak, és gyakran túl is teljesít ezeken.

NT (Notable):
Pontszám: 9
Jelentés: Kiemelet teljesítményt jelent, amely túlmegy a normál elvárásokon. A diák nagyon jól teljesít, és magas szintű megértést mutat.

SB (Sobresaliente) Pontszám: 10 Jelentése:  legmagasabb elérhető értékelés, amely kiváló teljesítményt tükröz. Diákok, akik ezt az osztályzatot kapják, példásan teljesítenek minden területen, és kiemelkednek társaik közül.  

Az 1-10 skálán való értékelés néha “meglepő jegyeket” eredményezhet egy-egy tantárgyi értékelésnél. Pl: amikor gyermeked egy spanyol környezetismeretei dolgozatára azt írják hogy: 8,67. Mégis hogy számolják ki ennyire pontosan? :))

Ez az értékelési skála és a hozzá tartozó kategóriák biztosítják, hogy a diákok pontos és átfogó visszajelzést kapjanak teljesítményükről, ami segíti őket a folyamatos fejlődésben és az egyes területeken való további javulásban. Az értékelési lapon a szülők ezeket a betűs rövidítéseket látják, mellette pedig a jelentést, így: NT-Notable. Különösen tetszik, hogy a második trimeszteri értékelésnél az előző szakasz értékelései is látszanak, így könnyen össze lehet hasonlítani a tanuló fejlődését, teljesítményét egy adott időszakban.

Személyre Szabott Motiváció

Minden értékelési időszakban a tutorok, (akik egyébként az osztályfőnökök) egy-egy motiváló mondatot is írnak a “bizonyítványhoz”, amelyek célja, hogy bátorítsák a diákokat és egyfajta célt adjanak a további időszakra. Ezek a mondatok egyedi visszajelzések, amelyek reflektálnak a diák erőfeszítéseire és eredményeire. Az értékelési lapokat nem nyomtatják ki, hanem az iskola honlapján a szülői belépési kóddal letölthetők, így az információk gyorsan és hatékonyan érik el a családokat.

Kompetencia-alapú Értékelés

A “betűs” értékelés mellett a kanári-szigeteki iskolák a következő nyolc kulcskompetencia mérésére helyezik a hangsúlyt:
Competencia en Comunicación Lingüística: A nyelvi és kommunikációs készségek fejlesztése.
Competencia Matemática: Matematikai gondolkodás és problémamegoldó képesség.
Competencia Ciudadana: Társadalmi integráció és állampolgári tudatosság.
Competencia Emprendedora: Vállalkozói készségek és kezdeményezőképesség.
Competencia Plurilingüe: Többnyelvű kommunikációs képesség.
Competencia Digital: Digitális technológiák használata és értelmezése.
Competencia Personal, Social y de Aprender a Aprender: Önálló tanulás, szociális és személyes készségek.
Competencia en Conciencia y Expresión Culturales: Kulturális tudatosság és kifejezési képességek.

Ezen kompetenciák látványosan színekkel és diagrammokkal kiemelve szerepelnek az értékelési lapon. Minden kompetencia mellé pedig egy-egy fejlődési szint van rendelve. Pl: Az “adecuado” vagy a “muy adecuado” kifejezések a Kanári-szigeteki iskolákban használt kompetencia értékelési rendszer részét képezik. (Adecuado jelentése: A diák teljesítménye megfelelő, és elért egy olyan szintet, ami összhangban van az elvárásokkal. Ez azt jelenti, hogy a diák alapvetően jól teljesít a vizsgált területen. Muy Adecuado:: nagyon megfelelő. Ez az értékelés azt mutatja, hogy a diák kiemelkedően teljesít, és messze meghaladja az adott kompetencia területén támasztott elvárásokat.
Ez az értékelési rendszer nem csak a tudásszintet, hanem a személyes és társadalmi készségek fejlődését is figyelemmel kíséri, elősegítve ezzel a diákok kiegyensúlyozott fejlődését. Ezeket a diagrammokat és grafikonokat nézve láthatod, hogy gyermeked épp hol tart a nyelvi kompetenciák terén vagy mekkorát fejlődött a digitális kompetenciája.

Dolgozatírás-házi feladatok-projektmunkák

A Kanári-szigeteki magániskolák oktatási filozófiája alapvetően eltér a magyarországi hagyományoktól, különösen ami a dolgozatírás és a házi feladatok gyakoriságát illeti, tükrözve egy eltérő pedagógiai szemléletet.
Míg Magyarországon gyakoriak az írásbeli számonkérések és dolgozatok, akár hetente is írnak a gyerekek egy-egy tantárgyból, Kanári-szigeteki iskolákban ezeket ritkábban alkalmazzák. Ehelyett a tanév során inkább csak egy-egy nagyobb témakör végén számolnak be az elsajátított tananyagról a tanulók. Ez lehetővé teszi, hogy a diákok mélyebben elmerüljenek egy adott témában, és ne a folyamatos számonkérések stressze alatt tanuljanak.
A napi szintű házi feladatok megszokott gyakorlatától eltérően, ezeket a iskolákban nem szokás rendszeresen/naponta feladni. Az intézménytől függően a diákok időnként kapnak írásbeli feladatokat, de ezek gyakran projektmunkák formájában jelennek meg. Ezek a projektek lehetnek egyéni vagy csoportos munkák, és különböző témákra terjednek ki. Például egy történelmi korszak részletes feldolgozása vagy a környezetvédelem és bolygónk megóvása témájú projektek nemcsak az ismeretek elsajátítását segítik, hanem a kritikai gondolkodás, a problémamegoldó képesség és a csoportmunka készségeinek fejlesztését is elősegítik. A csoport teljesítményének értékelése is gyakori, ennek egyetlen hátránya, – a rengeteg előny mellett természetesen,- hogy az egyes diák teljesítménye a csoportdinamikától, a csoporttagok együttes munkájától is függhet. A kialakításuk teljesen heterogén módon működik, minden egyes projekt megvalósításában más-más osztálytársakkal működnek együtt a gyerekek.
Ezek a projektek általában széles körű témákat ölelnek fel, mint például a történelmi korok feldolgozása vagy a környezetvédelem, társas kapcsolatok, ünnepek, egészségvédelem, más nemzetek kultúrája. A projektmunkák nemcsak az ismeretek elsajátítását segítik, hanem a kritikai gondolkodás, problémamegoldó képesség és a csapatmunka készségeinek fejlesztését is elősegítik.
Jegyeket összességében ritkábban szereznek a tanulók mint Magyarországon, ami lehetővé teszi a diákok számára, hogy kevésbé a pontszámokra koncentráljanak, és inkább a tanulási folyamatot élvezzék.

A szóbeli felelés, amely a magyar iskolákban gyakran alkalmazott értékelési forma, a magániskolákban ritkább. Ennek oka, hogy az oktatási rendszer nagyobb hangsúlyt fektet az önálló kutatásra és a projektmunkára, kevésbé pedig a memorizálásra és spontán válaszadásra. Ha valamelyik gyermek szégyenlősebb, nem szeretne a többiek előtt megnyilvánulni, tiszteletben tartják azt (közösen felelnek, vagy a társak lehajtják a padra a fejüket és nem bámulják az illetőt, ami szerintem nagyon szuper).

Összességében a spanyol Kanári-szigeteki magániskolák oktatási rendszere jelentős mértékben eltér a hagyományos, magyarországi modelltől. Az írásbeli dolgozatok ritkább alkalmazása, a házi feladatok projektmunkára való cseréje, valamint a szóbeli felelés háttérbe szorítása mind olyan jellemzők, amelyek támogatják a diákok összetettebb gondolkodásmódjának fejlődését és a tanulás iránti motivációjuk fenntartását.
Bár a szóbeli felelések ritkák, a tanárok rendszeresen nyújtanak szóbeli értékeléseket és visszajelzéseket a diákok teljesítményére, szociális kompetenciájukra, társaikkal való viszonyukra és nyelvi kifejezőkészségükre vonatkozóan. Ezek a visszajelzések segítik a diákokat abban, hogy jobban megértsék, milyen területeken kívánatos a fejlődés.

Összegzés

A Kanári-szigeteki magániskolák értékelési rendszere tehát egy modern, diákcentrikus megközelítést képvisel, amely a folyamatos fejlődést és az egyéni képességek kibontakoztatását helyezi előtérbe. Az értékelési rendszer és az oktatási metodika ötvözete lehetővé teszi, hogy a diákok kevésbé stresszes környezetben tanuljanak, miközben készségeiket és kompetenciáikat egyaránt fejleszthetik.