Te is tapasztaltad már, hogy a gyermeked inkább a képernyőt választja a könyv helyett? 📱📖
Nem könnyű dolga van manapság a szülőknek és a pedagógusoknak, ha azt szeretnék, hogy a gyerekek megszeressék az olvasást, a könyveket és rendszeres olvasóvá váljanak.
Az olvasás örömforrás 📚, de sok esetben a gyerekek mégis teherként élik meg, különösen, ha kötelező feladatként jelenik meg az életükben. A mai világban egyre több a digitális inger, egyre kevesebben vesznek kézbe papíralapú könyveket, és sok szülő is nehezen talál időt az olvasásra. Hogyan segíthetünk a gyerekeknek felfedezni az olvasás örömét? Ehhez próbálok tippeket, javaslatokat adni ebben a bejegyzésemben.
🌱Az olvasás szeretete már nagyon korán elkezdődik
Az olvasás megszerettetése nem az iskolába lépéskor kezdődik, hanem már jóval korábban, az óvodás korban, vagy akár még előbb. Amikor a gyermek még nem ismeri a betűket, de együtt olvasgatjuk és lapozgatjuk vele a szép, színes könyveket, vagy amikor történeteket találunk ki, esetleg anya és apa vagy a nagyi fejből mesél neki, már ekkor megalapozzuk a későbbi olvasási szokásokat. Ezek az első élmények az olvasás világával érzelmi kötődést alakítanak ki, ami később segít abban, hogy a gyermek pozitívan viszonyuljon a könyvekhez.
Emlékszem, mennyire szerette a saját gyermekem az egyik színes, képes könyvünket, ami a tengeri halakról szólt. Még alig tudott beszélni, de minden este levettük a polcról, és együtt nézegettük. Meséltem neki a benne rejlő csodavilágról, a halak életéről, és láttam rajta, mennyire elvarázsolja a képek és történetek világa. 🐠🌊 (Megjegyzem, milyen fontos, hogy a gyerekek lássanak otthon könyveket – egy könyvespolc mindig varázslat a kisgyermek számára.)
👩🏫 Pedagógusként és szülői szemmel
Tanárként mindig egy kicsit kilógtam a sorból abban a tekintetben, hogy amíg iskolában tanítottam, nem erőltettem azokat a könyveket, amelyek távol álltak a gyerekektől, és nem keltették fel a kíváncsiságukat. Inkább megengedtem nekik, hogy otthonról hozzanak be egy számukra kedves könyvet, amit bemutathattak az osztálytársaiknak. A gyerekek felolvashattak belőle egy-egy részletet, és mesélhettek arról, miért szeretik az adott könyvet. Ez sokkal nagyobb motivációt adott nekik az olvasáshoz, mint egy kötelező olvasmány. Egyszerűen imádták!
Szülőként is ezt az elvet követtem. A saját gyermekem gyakran látott engem könyvvel az ágyam mellett, és én olykor megengedtem neki, hogy belelapozzon, akár bele is olvasson egy-egy részbe, ha kíváncsi volt. Ez a természetes, kényszer nélküli hozzáférés a könyvekhez észrevétlenül felkeltette az érdeklődését az olvasás iránt. Úgy érzem, mindkét oldalról – szülőként és pedagógusként is – megtapasztaltam, hogy a gyerekek sokkal szívesebben olvasnak, ha az olvasás számukra élmény és nem kötelező feladat!
📚A kötelező olvasmányok problémája
Bár az elmúlt években történt némi fejlődés, a kötelező olvasmányok nagy része még mindig elavult, és a mai gyerekek számára kevésbé vonzó. Sok esetben a történetek és a szereplők világa is távol áll tőlük, a nyelvezet archaikus, és nehezen értelmezhető számukra. Egy alsó tagozatos gyermeknek például a száz évvel ezelőtti világban játszódó történetek kevésbé érdekesek, mint egy mai, modern környezetben játszódó cselekmény, egész egyszerűen nem tud vele azonosulni.
Ha szeretnénk, hogy a gyermekünk ne csak a kötelező olvasmányokat „letudja”, hanem valóban élvezze az olvasást, akkor érdemes más típusú könyveket is felkínálnunk neki.
Vekerdy Tamás gondolatait tovább szőve arra buzdítom a szülőket, hogy ha tehetik, mentsék meg gyermeküket az iskolai unalmas és fárasztó szövegek olvasásától. Ha egy kötelező olvasmány nehéznek vagy érdektelennek bizonyul a gyerek számára, akkor olvassák fel neki, vagy kérdezzék meg a pedagógustól, ajánlana-e esetleg másik olvasmányt helyette. Ez nem azt jelenti, hogy a klasszikus szépirodalmi műveket nem kell ismerni, hiszen ezek a műveltséghez tartoznak, hanem azt, hogy az olvasás megszerettetése a legfontosabb cél – és nem az, hogy a gyerek már kiskorában elidegenedjen tőle.
Mit tehetünk, hogy a gyerek megszeresse az olvasást? 📖
1. Engedjük, hogy maga válasszon könyvet
A gyerekek sokkal lelkesebben olvasnak, ha maguk választhatják ki az olvasmányukat. Egy állatos 🐾, kalandos ⚔️ vagy vicces 😂 történet sokkal vonzóbb lehet számukra, mint egy előírt könyv.
📍 Tipp: Menjetek együtt könyvesboltba vagy könyvtárba!
2. Olvassunk együtt!
Az együtt olvasás nemcsak fejleszti a gyermek szókincsét és megértési képességét, hanem egy közös élményt is ad. Akár esténként mesélhetünk felváltva, vagy a gyerek olvashat egy-egy oldalt, míg a szülő folytatja a történetet. Nagyobb gyerekek is élvezik ha a szüleik felolvasnak nekik, vagy ők olvasnak a szülőknek, kisebb testvérnek.
Könyvek mindenhol – az otthon tele legyen olvasási lehetőségekkel! 📚
- Legyen könyvespolc a gyerek szobájában, amit könnyen elérhet.
- Rakjunk könyveket a nappaliba, a konyhába, vagy akár a fürdőszobába is! 😃
- Ha a gyerek mindig lát könyveket maga körül, természetessé válik számára az olvasás.
3. Képregények és illusztrált könyvek
Ne féljünk attól, ha a gyermek először inkább képregényeket vagy illusztrált könyveket választ! A képi elemek segítenek a történet megértésében, és ha ezek által alakul ki az olvasás iránti érdeklődés, az már egy fontos lépés. Ne csináljunk belőle gondot, ha nem rögtön az atomfizikával kezd 🙂
4.Kapcsoljuk össze az olvasást más tevékenységekkel
Ha a gyerek szeret kézműveskedni 🎨, választhatunk neki egy kreatív könyvet. Ha szeret filmeket nézni 🎬, akkor próbáljuk meg először elolvasni a könyvet, majd nézzük meg a filmet és beszéljük meg a különbségeket is. Ha rajong a dinoszauruszokért 🦕 vagy a világűrért 🚀, kereshetünk ismeretterjesztő könyveket.
5. Teremtsünk olvasásbarát környezetet🏡
Fontos, hogy otthon is legyen egy kellemes, kényelmes hely az olvasásra. Egy puha takaróval és párnával berendezett olvasósarok ösztönözheti a gyereket, hogy több időt töltsön a könyvek világában. Sok gyerek szeret “bekuckózni”, használjuk ki ezt az olvasásra is.
6. Példamutatás
A gyerekek másolják a szülők szokásait. Ha azt látják, hogy a szülők is rendszeresen olvasnak, akkor nagyobb eséllyel fognak ők is érdeklődni a könyvek iránt. Próbáljunk meg együtt olvasni – akár mindenki a saját könyvét, akár közösen egy családi mesekönyvet. Ha a szülő kézébe nem lát könyvet, ne várjuk el hogy ő majd aktív olvasóvá válik, illetve beszélhetünk arról, hogy anya és apa is olvas csak esetleg laptopon vagy mobiltelefonon (e-book).
7.Digitális lehetőségek kihasználása 📱🎧
Bár a papíralapú könyvek csökkenő népszerűsége problémát jelenthet, a digitális világban is találhatunk olyan lehetőségeket, amelyek segíthetik az olvasást:
-Hangoskönyvek hallgatása utazás közben.
-Interaktív mesekönyvek alkalmazásokon keresztül.
-E-könyvek, amelyek betűmérete állítható, így a gyerekek könnyebben olvashatják őket.
Az olvasás szeretete nem alakul ki egyik napról a másikra. A legfontosabb, hogy ne erőltessük az olvasást, hanem kínáljunk izgalmas, érdekes alternatívákat, amelyekkel a gyerekek könnyebben azonosulnak.
Az olvasás egy életen át elkísérhet minket – ha sikerül már kiskorban megszerettetni, egy olyan ajándékot adunk gyermekünknek, ami végig kíséri az életét.